FACEBOOK: HET IS GRATIS EN DAT ZAL HET OOK ALTIJD BLIJVEN In
principe verandert er praktisch niets. Vaak gaan er hoax-berichten de
ronde waarin wordt beweerd dat "vanaf deze zomer Facebook start met het
heffen van lidmaatschapsgeld". Alsof dat nog niet ongeloofwaardig genoeg
is, vermeldt de hoax bovendien dat jouw Facebook account gratis blijft
op voorwaarde dat je het hoax-bericht kopieert op je eigen prikbord --
en dan kleurt je Facebook-icoon blauw. Hoezo, kleurt het blauw? Kijk
eens goed, dat icoon ziet toch sowieso blauw? Je
hoeft dus niet te vrezen dat Facebook binnenkort lidgeld zou beginnen
vragen om een account te maken of open te houden. Als je kijkt op de
inlogpagina van Facebook, zie je immers duidelijk de vermelding staan:
"Het is gratis en dat zal het ook altijd blijven." Met andere woorden,
Facebook verbindt zich ertoe om geen lidgeld te vragen voor je account,
nu niet en ook in de toekomst niet. WAAR MOET JE DAN WEL VOOR BETALEN? In
principe moet je nergens voor betalen, je kan Facebook gewoon blijven
gebruiken zonder dat het jou één eurocent hoeft te kosten. Maar
Facebook.com is een commercieel bedrijf en wil natuurlijk wel winst
maken. Dit doet het enerzijds door advertenties op de website te
plaatsen (maar die inkomsten vallen tegen, zo blijkt) en anderzijds door
geld te vragen voor specifieke diensten. Gelukkig gaat het hier om
diensten die je niet noodzakelijk nodig hebt om Facebook te kunnen
gebruiken. BETALEN VOOR PRIVÉ-BERICHTEN Als
je ingelogd bent op Facebook, ga eens naar je "berichten". Je zal dan
zien dat er links bovenaan "Postvak IN" staat, met daarnaast "Overige". Deze twee postvakken verschillen van elkaar op volgende wijze:
Net
omdat het postvak "Overige" een beetje verstopt zit op Facebook, en
Facebook nooit notificatie geeft als je daar een bericht in ontvangt,
weten de meeste Facebook-gebruikers niet eens af van het bestaan ervan.
In de meeste gevallen wordt het postvak "Overige" dan ook nooit bekeken
of gecontroleerd. Dit heeft als gevolg dat, als je een bericht wil
sturen naar iemand die niet in je FB-vriendenlijst staat, de kans enorm
klein is dat hij of zij jouw bericht ooit zal lezen of opmerken. Hier
wil Facebook handig op inspelen door een nieuwe optie aan te bieden:
als je wil dat de ontvanger je bericht wel degelijk opmerkt, kan je
verkiezen om te betalen voor dit bericht. Als je besluit om ervoor te
betalen, komt je bericht dus netjes terecht in het "Postvak IN" van de
ontvanger, en krijgt hij hier wél notificatie van. Kortom, je
keuzemogelijkheden zijn als volgt:
Al bij al ben je dus geenszins verplicht om ook maar één eurocent te betalen aan Facebook! Enkel
als je absoluut zeker wil zijn dat iemand je bericht ontvangt (en die
iemand is geen FB-vriend) kan je mogelijk overwegen om toch te betalen.
Het bedrag zal dan afhangen van hoe populair de ontvanger is: voor een
bericht naar iemand met een groot aantal Facebook-vrienden zal je dus
meer moeten betalen dan voor iemand met weinig Facebook-vrienden. WAT KAN JE DOEN? In
principe kan je hier weinig tegen beginnen, maar door gezamenlijk
bewust om te gaan met Facebook kan dit probleem hopelijk wel worden
geminimaliseerd.
Op
die manier is het misschien wel meer werk, maar spaart het je wel geld
uit om contact op te nemen met iemand. Enkel in heel belangrijke,
uitzonderlijke of dringende gevallen kan je dan toch overwegen om te
betalen voor een Facebook-bericht. Al bij al
zullen de meeste Facebook-berichten worden verstuurd tussen bestaande
Facebook-vrienden, en zal voor de meeste mensen dit probleem zelden of
nooit voorvallen. Ook is dit eigenlijk geen
echt "nieuws". Facebook heeft in 2012 al aangekondigd dit systeem in te
voeren, aanvankelijk enkel voor de Verenigde Staten als een
"proefperiode". Nu zal dit worden uitgerold naar de rest van de wereld
toe. DE TOEKOMST VAN FACEBOOK EN BETALENDE DIENSTEN We
weten niet of Facebook van plan is om in de toekomst nog andere
diensten betalend te maken. Wel is het zo dat niet altijd alle posts
(van zowel Facebook-vrienden als van Facebook-pagina's) op het prikbord
van de startpagina verschijnen. Wil jij, als Facebook-gebruiker of
pagina-beheerder, dat meer vrienden/leden jouw posts te zien krijgen,
heb je ook de optie om hiervoor te betalen. Op dat moment ben je in
zekere zin eigenlijk aan het "adverteren". Over
het algemeen zijn adverteerders niet tevreden van hun opbrengsten uit
reclame op Facebook. Combineer dit met een beursgang die sinds de
lancering ervan niet loopt zoals gehoopt, en Facebook.com zit met de
handen in de haren over hun winstmarges. Hier komt nog eens bij dat
Facebook haar plafond min of meer bereikt heeft: hoewel het aantal
nieuwe leden nog steeds toeneemt, zijn er inmiddels een aantal landen
waar het aantal leden net begint af te nemen. Vroeg of laat zal
Facebook niet langer "trendy" zijn en wordt het iets "retro" zoals ICQ,
MSN en IRC. En hierdoor zou Facebook wel eens in de negatieve papieren
kunnen geraken. Het bedrijf van Mark Zuckerberg
is niet van gisteren, uiteraard, en daarom zijn ze nu al op zoek naar
nieuwe bronnen van inkomsten om hun winstmarge op pijl te houden.
Adverteren is daar één van, privé-berichten naar niet-Facebook-vrienden
is de volgende stap. Maar zou Facebook ooit echt zover gaan als het
heffen van lidgeld voor een account? Als ze dat zouden doen, wat erg
onwaarschijnlijk lijkt, verliezen ze meteen alle geloofwaardigheid: ze
hebben immers jarenlang beloofd aan al hun leden dat Facebook gratis is
en dat ook altijd zal blijven. Als ze hierop terugkomen, kunnen ze zich
verwachten aan een massale leegloop van leden. Een
groot gedeelte van de Facebook-leden is wellicht niet bereid om te
betalen voor het gebruik van Facebook in het algemeen, hoe klein het
bedrag ook. Er zijn immers genoeg gratis alternatieven, zoals Hyves en
Google+. Hierdoor zou Facebook onverwijld ook haar inkomsten uit
advertenties zienderogen zien dalen: want hoe minder leden een netwerk
heeft, hoe minder adverteerders geneigd zullen zijn om te betalen voor
reclame, en hoe lager de advertentieprijzen moeten zakken. Kortom, door
Facebook betalend te maken snijdt Mark Zuckerberg enkel in zijn eigen
vel, en aangezien hij dat ongetwijfeld heel goed weet, zal hij deze
optie wellicht nooit overwegen. Niet overtuigd?
Kijk eens naar de voorganger van Facebook: de oude, vertrouwde
Myspace.com. Ooit was Myspace hét sociale netwerk bij uitstek,
bijzonder populair en het was toen ondenkbaar dat iemand géén
Myspace-profiel had! Maar de opkomst van Facebook veroorzaakte een ware
leegloop bij Myspace, waardoor de winsten van dit bedrijf daadwerkelijk
kelderden. Toch bestaat Myspace nog altijd - hetzij in een nieuw jasje
met een aangepast concept - en is tot op heden een account nog steeds
gratis. En pas als ook dat onhoudbaar wordt, zal het bedrijf misschien
overwegen om de website helemaal stop te zetten. Wellicht komt er ook
een dag dat Facebook dit lot beschoren is, maar geen paniek, op dit
moment lijkt die dag nog vrij ver in de toekomst... Zie voor meer info: |
Artikels >