De Hoax-Wijzer | 08/09/2014 | Update: 12/07/2016 Reeds geruime tijd circuleert er op Facebook een status, die gebruikers van elkaar kopiëren om zo een verklaring af te leggen van hun privacy op het sociale netwerk. Het posten van deze verklaring zou hoegenaamd alle nodige bescherming moeten bieden van de persoonlijke gegevens, foto's en andere zaken die de gebruiker op Facebook heeft geplaatst. Het gaat hier echter om een hoax, het is immers niet mogelijk om eenzijdig de voorwaarden van een Facebook-account te veranderen, en al zeker niet door het kopiëren van een tekst op je prikbord. De tekst verspreidt zich voornamelijk in het Engels, en luidt als volgt:
Sinds november 2014 begon ook een Nederlandstalige versie te circuleren:
Sinds juni 2016 circuleert eveneens volgende Engelstalige versie:
Sinds juli 2016 circuleert bovenstaande eveneens in enkele Nederlandstalige versies:
Soms verschijnen er ook varianten van deze tekst, maar inhoudelijk zijn ze steeds hetzelfde. Telkens wordt er beweerd dat het kopiëren van deze tekst ervoor zorgt dat je privacy beschermd wordt en dat niets wat je op je Facebook-profiel plaatst kan gebruikt worden voor commerciële doeleinden. De verwijzingen naar welbepaalde wetteksten wekken de indruk dat het hier inderdaad om een officieel bericht gaat dat wettelijke draagkracht zou hebben. Niets is echter minder waar, het betreft hier immers slechts een kettingbrief die geen enkele legale waarde bevat, en je dus ook geen enkele speciale bescherming biedt. Het verspreiden van deze hoax roept dan ook een vals gevoel van bescherming op, en draagt enkel bij aan het verspreiden van onjuiste informatie op het internet. Waarschuwingen dat Facebook al je posts plots openbaar zou zetten zijn al helemaal van de pot gerukt; en zelfs indien Facebook dit tegen beter weten in toch zou doen, zou het delen of herposten van een status hier geen enkele invloed op hebben. GEEN LEGALE WAARDE
Wanneer je een account aanmaakt op Facebook, dien je akkoord te gaan met het reglement en de gebruiksvoorwaarden van de website (zie ook Terms of Service en Data Use Policy). Op dat moment ga je in feite dus een soort contract aan met het bedrijf Facebook Inc. Het is echter niet mogelijk om eenzijdig wijzigingen aan te brengen aan dit contract d.m.v. het posten van een status op je profiel. Het contract waar je akkoord mee bent gegaan, is immers het enige wat legale waarde heeft, en dit kan niet worden gewijzigd door eender welke verklaring die je op je profiel plaatst. Het contract met Facebook is te nemen of te laten: of je gaat akkoord en je maakt gebruik van Facebook, of je gaat niet akkoord en je maakt geen gebruik van Facebook. Indien Facebook wijzigingen zou aanbrengen aan haar gebruiksvoorwaarden, en je gaat hier niet mee akkoord om welke reden dan ook, is de logische volgende stap het afsluiten van je Facebook-account, zoniet verklaar je je immers wel akkoord met de wijzigingen. Andere opties zijn het in contact treden met Facebook en trachten andere gebruikersvoorwaarden te onderhandelen, of het opstarten van een actiegroep, wat beduidend meer werk vereist dan eenvoudigweg een status posten, en waarbij evenwel geen garantie bestaat op het gewenste resultaat.
Hoewel het misschien mag lijken dat Facebook hierdoor eenzijdig alle macht in eigen handen heeft, dient in acht te worden genomen dat dit de normale gang van zaken is voor zowat elk bedrijf. Je bent immers niet verplicht om een Facebook-profiel aan te maken, net zoals je niet verplicht bent om je aan te sluiten bij de diensten van eender welk ander bedrijf. Indien je niet akkoord gaat met bepaalde gebruiksvoorwaarden van Facebook, is het niet mogelijk om die aan te passen of aan te vechten d.m.v. een status op je profiel. Het aanvechten van bv. een privacy-schending dient immers via legale wegen te gebeuren, en een Facebook-status valt daar niet onder. Zelfs al zou dat wel het geval zijn, is de circulerende tekst van geen enkele legale waarde. GEEN CORRECTE WETTELIJKE TEKST
De tekst mag dan wel officieel en plausibel lijken, hij is niettemin opgesteld door iemand die duidelijk geen kennis van zaken heeft. We zetten hier even de voornaamste onregelmatigheden op een rij:
De term "open capital entity" betekent op zich eigenlijk niet veel. Het is afkomstig van "publicly traded entity", wat verwijst naar een "beursgenoteerde entiteit". Facebook is in mei 2012 inderdaad naar de beurs getrokken, wat voor de (on)nodige onrust heeft gezorgd met de verspreiding van het hierboven vernoemde hoaxbericht als gevolg. De term "publicly traded entity" wil dus zeggen dat er aandelen van het bedrijf kunnen worden aangekocht en verkocht, niet dat de gegevens die jij op je profiel plaatst worden verkocht of openbaar gemaakt. De beursnotatie heeft niets te maken met privacy-rechten. Facebook stelt in haar voorwaarden duidelijk, en benadrukte dit opnieuw wanneer het hoaxbericht begon te circuleren, dat je zelf de eigenaar bent van alle inhoud en informatie die je op de website plaatst, maar dat je Facebook de toestemming geeft om die inhoud te gebruiken, indien je deze inhoud hebt geplaatst met de instelling "openbaar". Door inhoud te plaatsen met de instelling "openbaar" ga je dus ook akkoord dat anderen, ook mensen die geen lid zijn van Facebook, toegang kunnen krijgen tot die informatie, deze informatie kunnen gebruiken, en het met jou kunnen associëren (bv. je naam en profielfoto). Als je dus beslist om via een openbare post aan te kondigen dat je een ongeval hebt veroorzaakt, mogen anderen dit dus citeren en verwijzen naar jou als de persoon die dat ongeval heeft veroorzaakt. Ook staat dit ons, de Hoax-Wijzer, toe om een op Facebook openbaar geposte hoax te citeren, mét vermelding van naam van degene die het gepost heeft (wat we in de meeste gevallen echter niet doen) en/of een link naar de desbetreffende openbare post (wat we in een aantal gevallen wel doen).
Je hebt zelf totale controle over wat er openbaar wordt gemaakt op je Facebook-profiel. Voor elke post, elke foto-album en elk ander onderdeel van je profiel, kan je instellen voor wie dit zichtbaar mag zijn: enkel voor jezelf, voor je vrienden, voor de vrienden van je vrienden, of voor iedereen (openbaar). Indien je dus wenst dat iets niet openbaar is, zorg er dan voor dat je privacy-instellingen juist staan, zoniet is het toegankelijk voor het hele internet. Het posten van een "verklaring van privacy" zal dan ook niets doen om je privacy-instellingen te wijzigen, of je privacy te verzekeren. In principe maakt Facebook dus geen gebruik van jouw inhoud zonder jouw toestemming te vragen, want die toestemming heb je reeds gegeven bij het registreren van een account, en het posten van openbare inhoud. Enkel het afsluiten van je account zal hier wettelijk gezien een volledig einde aan brengen. De wetteksten vermeld in het hoaxbericht zijn geheel irrelevant wat privacy op het internet betreft. UCC 1-103 1-308 zijn immers een "Uniform Commercial Code" en verwijzen dus naar commerciële wetten. Ze zijn van totaal geen belang in deze context. De artikelen L.111, L.112 en L.113 verwijzen wel naar het auteursrecht, maar dan wel specifiek die van Frankrijk, en die zijn niet van toepassing op het bedrijf Facebook Inc. dat gevestigd is in de Verenigde Staten, noch op het merendeel van diens gebruikers. Niettemin zou die wetgeving ook niets veranderen aan het contract dat je hebt afgesloten met Facebook bij het aanmaken van je account, aangezien dit contract volledig binnen het wettelijk kader valt. Sommige versies van de hoax verwijzen dan weer naar de "Berne Convention", en beweren dat je enkel onder diens bescherming valt als je de circulerende tekst als status plaatst. Dit is evenzeer onzin, indien je in één van de landen woont die onder de Berner Conventie vallen (en dat zijn zowat de meeste landen op enkele na zoals Iran en Irak), geniet je sowieso de bescherming van diens privaatrecht. WAT KAN JE ZELF WEL DOEN? Hoewel het posten of delen van zo'n status (of eender welke andere status met een verklaring) totaal zinloos is, kan je wel degelijk iets doen om het gebruik van je openbare posts in advertenties door Facebook te beperken. Op volgende link kan je een aantal van je accountinstellingen hieromtrent wijzigen: Op deze link kan je accountinstellingen wijzigen gerelateerd tot Facebook-advertenties. Zo kan Facebook je naam of foto in advertenties op externe websites worden getoond, en zijn er ook "netwerkadvertenties". Op deze link kan je instellen wie jouw gegevens mag zien, en kan je kiezen voor de optie "enkel vrienden" of "niemand". Het is mogelijk dat deze opties sowieso niet actief zijn voor jouw account, omdat Facebook zich vooral in eerste instantie op Amerikaanse gebruikers richt. Ook is er de instelling voor "advertenties gebaseerd op je gebruik van website of apps buiten Facebook", die momenteel niet actief staat (en dus ook niet gewijzigd kan worden), wat natuurlijk kan veranderen wanneer er op 1 januari 2015 wijzigingen in het reglement van Facebook worden doorgevoerd. Wel geven ze aan wat je kan doen om het uit te schakelen, zoals bv. via de instellingen als je Facebook gebruikt op een mobiele telefoon, of anders via de European Digital Advertising Alliance op http://www.youronlinechoices.eu/.
Bronnen:
- http://mashable.com/2012/06/05/facebook-privacy-notice-fake/ - http://www.snopes.com/computer/facebook/privacy.asp - http://www.snopes.com/legal/privacy.asp - http://urbanlegends.about.com/od/facebook/ss/Facebook-Privacy-Notice.htm - http://opinionherald.wordpress.com/2014/03/21/9-nsa-and-snowden-myths-debunked/#myth3 - http://www.cbsnews.com/news/facebook-gets-rid-of-privacy-setting-for-timeline-searches/ - https://www.facebook.com/policies - https://www.facebook.com/legal/terms - https://www.facebook.com/about/privacy/ - http://www.hoax-slayer.com/bogus-facebook-privacy-notice.shtml - http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.1304316 - http://web.archive.org/web/20121127171318/http://newsroom.fb.com/Fact-Check - https://www.facebook.com/help/445588775451827 - http://www.law.cornell.edu/ucc/1 - http://www.copyrightfrance.com/hypertext/code1.htm - http://gawker.com/5963225/that-facebook-copyright-thing-is-meaningless-and-you-should-stop-sharing-it - http://gizmodo.com/5963210/that-facebook-copyright-notice-is-worthless - https://www.facebook.com/settings?tab=ads - http://www.youronlinechoices.eu/ |
Hoaxes >